Dag 14 Borobodur

8 augustus 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Vandaag bezoeken we de  Borobodur. Een enorm tempelcomplex wat op de Unescolijst staat. Het is ooit helemaal bedolven geweest onder een enorme laag as na een vulkaanuitbarsting. Ze hebben de tempel helemaal uit elkaar gehaald en steen voor steen weer opgebouwd nadat ze er een fundering onder hadden gelegd. Het is een massieve tempel, dus je kunt niet naar binnen. Het heeft 9 verdiepingen en als je de hoogste haalt ben je in de hemel, het nirwana. Maar zoals de gids zei; in de hemel is geen bier en daarom zijn we hier;-). Bij aankomst werden we al belaagd door souvenirverkopers en bij vertrek was het net een mierenplaag. Ze waren zeer vasthoudend en liepen helemaal mee naar de bus en dat was best nog een stuk lopen. Klaas en ik hebben uiteindelijk een wajangpop gekocht. Na de Borobodur gingen we nog naar een boeddhistische tempel die vlakbij lag. Daar stond een geweldige boom. Ook dit was een mooi complex. Vele malen kleiner en dus ook een stuk rustiger. Hierna hadden we onze lunch in wederom een leuk restaurant. Naast het restaurant was een zilverwerkplaats. Daar kon je zien hoe men filigraan zilver maakte en uiteraard alle andere sieraden. Ik heb van Klaas een mooie zilveren armband gekregen en we hebben onze eerste salamander gescoord. Rond half vier waren we terug in het hotel waar ik nu even tijd heb om de blog bij te werken. Morgen gaan we naar de pramanan tempel en bekijken we hoe batik wordt gemaakt.

1. Jenneke:
    9 augustus 2017
    Daar ben ik weer en ik heb genoten van het verslag en mooie foto's vd Borobodur. Ik vond het destijds ook zo mooi met al die beelden etc prachtig. Fijn dat jullie nu een hotel hebben waar je een paar dagen verblijft, lekker.
    O ja dat zilverwerk is zo mooi, wij hebben daar wat van in onze vitrinekast liggen. Wat lief Klaas dat je een armband voor Margo hebt gekocht! Ben benieuwd hoor. En een zilveren salamander, leuk en past mooi bij de verzameling. Geniet nog heerlijk daar en rust ook fff uit..... de brabanders hebben elkaar gevonden Haha
    Lieve groet jen
  2. Dieneke:
    9 augustus 2017
    Prachtig hoor, al die parasolletjes...ziet er fleurig uit!
    Nee......dan die pannenkoeken met chocopasta en banaan...waren ze lekker?

Het ziet er allemaal heel gezellig uit!
  3. Andrina Bolle-Koemanb:
    9 augustus 2017
    Schitterend die foto's, jullie genieten wel zo te zien, fijn!