Dag 15 Prambanan

9 augustus 2017 - Solo, Indonesië

vandaag hebben we de tempel Prambanan bezocht. Weer een heel andere tempel dan de Borobodur. Het is een hindoeïstische tempel als ik het goed heb en deze is wel open. Het bestond oorspronkelijk uit 220 tempels maar na een aardbeving waren ze bijna allemaal kapot. Er zijn er nu 19 gerestaureerd. Nog maar een paar te gaan. Ook dit was weer een indrukwekkend geheel en ook bijzonder dat alles zo mooi wordt gerestaureerd. Na de aardbeving hebben de bewoners veel van de oorspronkelijke stenen weggehaald om zelf weer huizen van te bouwen maar men probeert alles weer zo veel mogelijk in de oude staat terug te brengen. Een enorme 3D puzzel! Na het bezoek aan de tempel hebben we een tocht gemaakt met de bakfiets. 26 bakfietsen door de stad. We waren een bezienswaardigheid. Met de bakfiets zijn we naar het paleis van de sultan gegaan. De sultan is tevens de gouverneur van de provincie Yogyakarta. Een deel van het paleis is te bezichtigen. Men is vooral heel trots op de 9 de sultan. Die noemt men Henkie, die naam is hem gegeven door prinses Juliana die samen met hem heeft gestudeerd. Deze man heeft veel betekent voor Indonesië. Vervolgens zijn we met de bakfietsen weer terug gebracht naar de bus. Het verkeer in de stad is erg druk, dus af en toe was het best spannend. Na de lunch zin we naar een werkplaats gegaan was batik schilderijen worden gemaakt. Een monnikenwerk. Hoe meer kleuren een schilderij heeft, hoe meer dagen men er mee bezig is want Iedere kleur heeft een bepaalde behandeling nodig. Wij hebben ons niet in kunnen houden en hebben drie schilderijen gekocht. Een voor Jen en Ben en twee voor onszelf. Nu wacht ons nog een koninklijk diner in een vijfsterrenhotel restaurant. Moet heel bijzonder zijn met heel veel ceremonieel. Morgen om kwar voor vijf op voor weer een lange dag in de trein naar Malang.

Het diner was inderdaad bijzonder. Het vond plaats in een gedeelte van een oude woning van een sultan. We werden ontvangen door twee bedienden die ons slippers gaven want we moesten onze schoenen uitdoen. Vervolgens een trap op naar een heel groot rond terras. Daar stond 1 lange tafel voor ons alleen. De eerste gang werd door 7 bedienden gebracht in een soort baar. Deze werd door zes bedienden gedragen en een liep voorop. Elk gerecht moest de trap op worden gedragen. We hadden 5 gangen en het was heerlijk. We waren met 13 personen en er waren wel 12 bedienden! Een mooie ervaring.

1. Wim Timmermans:
    Mooie schilderijen.
  2. Dieneke:
    Prachtige orchideeën zeg!
    En die schilderijen, wat zijn die schitterend. Jen en Ben zullen die met de poezen zeker heel erg mooi vinden!

Wat een belevenissen weer!
  3. Robin:
    9 augustus 2017
    Inderdaad erg mooie schilderijen!
    Ik denk dat het om 22 tempels gaat in plaats van 220? ;)
  4. Klaas:
    10 augustus 2017
    220 is inderdaad niet goed Robin, het gaat om 240 tempels..... Et zijn er nu 19 gerestaureerd. Per jaar wordt er 1 gerestaureerd, dus ze kunnen hier nog 221 jaar vooruit!!!!
  5. Robin:
    10 augustus 2017
    Oké, "Nog maar een paar te gaan" was dus sarcastisch bedoeld.