Dag 8 van Sipirok naar Bukkitingi

2 augustus 2017 - Bukittinggi, Indonesië

Vanochtend om 7 uur vertrokken voor een tocht van 375 km. Daar hebben we 13 uur over gedaan! 13 uur!!! We zijn een uur gestopt bij een botanische tuin, een uur voor de lunch en al met al misschien nog 1,5 uur besteed aan bezienswaardigheden. De rest zaten we in de bus. De wegen met name in noord Sumatra zijn zo slecht dat je bijna beter kunt gaan lopen. Bovendien gingen we naar beneden en weer naar boven via bochtige wegen wat natuurlijk ook tijd kost. Onze eerste stop bij de botanische tuin was heel leerzaam. We hebben alle Indonesische kruiden voorbij zien komen zoals laos, djahe, foelie, koenjit, nootmuskaat, leuk om te zien hoe ze groeien. Ook zagen we daar een gigantische spin boven ons hoofd hangen. Foto is genomen uiteraard. Een aap heeft voor ons een kokosnoot uit de boom gehaald zodat we kokosmelk konden drinken. Arme aap! Onze bijrijder was net zo snel boven, dus die had het ook wel kunnen doen. Vervolgens zijn we gestopt bij een koranschool. Dat is ook een verhaal apart. Kinderen tussen de 11 en 18 jaar gaan daar naar school om de Koran te leren en Arabisch te leren spreken.  Ze leven echt in erbarmelijke omstandigheden in een hutje van 2 a 2,5 meter met z'n drieën. Ze slapen op de grond en hebben niets behalve hun kleren en dat met 5000 kinderen bij elkaar! Niet te geloven en heel smerig en onhygiënisch. Ze leven tussen het afval. Onze lunch hebben we genuttigd bij een redelijk primitief restaurantje aan de kant van de weg. Was wel weer lekker.  Vervolgens zijn we gestopt bij weer een heet waterbron. Het water kookte hier gewoon. Klaas heeft er een mooie foto gemaakt van een vlinder. De volgende stop was bij een dorpje van de betak. Ook hier weer een een traditioneel huis bekeken.  Onze laatste stop was bij de evenaar. Dit was een heugelijk feit waarvoor we zelfs een certificaat hebben gekregen. Op naam en bij iedere naam barstte er een luid gejuich op in de bus;-). Een feestelijke gebeurtenis. Daarna moesten we nog twee uur door en uiteindelijk was het ruim 8 uur voordat we bij ons hotel waren. We zijn nu wel gaar en besluiten niet meer te gaan eten maar lekker naar onze kamer te gaan. Morgen om 7 uur weer op om om half negen aan een stadstour te beginnen.

1. Wim Timmermans:
    2 augustus 2017
    Gefeliciteerd met je certificaat! Een hele onderneming geweest om de evenaar te passeren. Leuk dat jullie zoveel nieuwe dingen zien.
  2. Jenneke:
    2 augustus 2017
    Lieve vakantiegangers, wat een geweldig verhaal weer; zowel die van gisteren als vandaag. De lunch smaakte weer goed gelukkig dus zal het ergste met de buiken weer achter de rug zijn; ik hoop het voor jullie. Mooie foto's weer hoor alleen mis ik de hand vlakbij de spin om te kunnen zien hoe groot ie is haha -:)
    Als jullie weer thuis zijn realiseer je je hoe luxueus wij hier leven. Zielig he al die kids die zo moeten leven en leren maar het hoort er blijkbaar bij, bah. Grappig dat als je straks in de winkel staat en een potje djahe koopt je er een extra beeld bij krijgt.
    Het waren hier een paar gekke en drukke dagen vandaar mijn wat late reactie. Wat hebben jullie vandaag gegeten langs de weg? Ben erg benieuwd. Morgen weer bijtijds op dus zo naar bed als jullie er al niet inliggen dus slaap lekker! Morgen weer zo'n mooie dag en geniet.
    Liefs jen
  3. Ma Hollmann:
    2 augustus 2017
    Ja, triest hè die armoede, het lijkt wel steeds erger te worden! Als je nu kruiden gebruikt zal je onwillekeurig terugdenken aan wat je daar gezien hebt, dat is toch wel een grappig idee. Wel leuk dat ze nu iets speciaals maken van het passeren van de evenaar, zo krijgt het toch een aparte betekenis.
    Blijf genieten en blijf gezond!
    Liefs ma