Dag 5 van Berastagi naar Samosir eiland

30 juli 2017 - Samosir, Indonesië

Vandaag om half acht vertrokken naar het Tobameer en Samosir eiland wat daarin ligt. Het Tobameer is het grootste meer van Zuid-oost Azië. Na een echt Indonesisch ontbijt met nasi, vlees, eieren, bami, fruit en nog meer, weer een lange reis voor de boeg. We hebben het dorpje Dokan bezocht waar we de lokale bevolking aan het werk hebben gezien en een long house hebben bezocht. Je kijkt je ogen uit. De mensen hier zijn zich nog niet bewust van de vervuiling op aarde en gooien alles gewoon van zich af. Bergen plastic en blik langs de kant van de weg. We hebben de vrouwen de was zien doen, over het algemeen doen de mannen niet zo veel.  Daarna zijn we naar de beroemde Sipisopiso waterval geweest. Vervolgens stond er nog een bezoek aan de longhouses van Pematang Purba op het programma. Een probleempje hier zijn wel de toiletten. Vaak een gat in de grond en nooit toiletpapier. Ze gebruiken hier altijd een sproeier om zich schoon te maken maar dat is echt wel even wennen. Vaak zijn de toiletten ook niet al te schoon. Ik was vandaag blij dat we op onze hotelkamer waren maar ook daar bleek geen papier te zijn. Nu inmiddels wel;-). Onze lunch was in een Chinees restaurant maar haalde het niet bij die van gisteren. En vooral ook de omgeving verschilde als dag en nacht. We zijn met een prachtige boot overgestoken naar Samosir eiland en hebben nu vanuit ons terras een prachtig uitzicht over het Tobameer. We blijven hier 2 nachten. Morgen gaan we met een boot om het eiland heen en bezoeken we verschillende dorpjes.

1. Wim Timmermans:
    30 juli 2017
    Prachtige foto's van een hele andere "wereld". Jullie leren de gebruiken goed kennen lees ik. Vind je opmerking "in het algemeen doen de mannen niet zoveel" wel een mooie. Veel plezier gewenst op deze avonturenreis.
  2. Tess:
    30 juli 2017
    Wel lekker zo'n boottocht. Zullen je voeten ook wel op prijs stellen. Je dorpjes zullen ook wel weer mooie foto's opleveren. Heerlijk om zo met jullie mee te mogen genieten.

En inderdaad Jen vandaag was hier eindelijk ook prima tuinierweer en heb dus weer wat werkjes af :)
  3. Jenneke:
    31 juli 2017
    Lieve vakantiegangers, weer mooie verhalen en foto's; echt genieten. Ja een heel andere wereld behalve die mannen die niets lijken te doen...... Haha dat is wereldwijd toch? haha.:-)) grapje
    Jammer dat ze daar nog steeds van alles dumpen zonder op het milieu te letten. Ze meer bezig met overleven denk ik. Het tobameer is prachtig en jullie zijn nu terug van het rondje om Samosir eiland denk ik. Ben weer eeg benieuwd wat jullie hebben gezien. En ja, geen toiletpapier, ook niet op de hotelkamer, waar was dat toch ook alweer nog meer? Haha
    Geniet en maak weer mooie foto's!!
    Liefs jen
  4. Ma Hollmann:
    31 juli 2017
    Het is voor mij echt genieten van je verhalen, Margo, pa en ik zijn daar ook geweest en ook wij waren enthousiast. Ik ben wel bang dat het nog vele jaren zal duren voordat het besef van vervuiling tot de mensen doordringt, jammer. De foto's zijn ook weer prachtig, ga zo door!
    Veel plezier en liefs, ma